Friday 8 September 2023

Enrique de Malacca - Lelaki Melayu yang terawal mengelilingi dunia?



Tahukah anda, antara manusia terawal yang berjaya mengelilingi dunia dari jalan laut adalah seorang dari kepulauan Melayu yang dikenali sebagai 'Enrique de Malacca'?

Umum mengetahui Ferdinand Magellan mengetuai ekspedisi mengelilingi dunia sekitar abad ke-15. Tapi antara sejarah yang ramai orang tak tahu adalah, nama Enrique de Malacca ni ada disebut dalam wasiat Magellan, iaitu supaya Enrique ini dibebaskan dari perhambaan selepas kematian Magellan.

Menurut sejarah, Enrique ini 'diambil' oleh Magellan ketika ekpedisinya mendarat di Kota Melaka. Enrique dijadikan hambanya selain menjadi kru ekspedisi dan tukang alih bahasa (translator) kepada Magellan. 



Magellan mati dibunuh ketika suatu kejadian perang di Filipina, dan ekspedisi mengelilingi dunianya diteruskan oleh Enrique dan kru yang lain. Dicatatkan bahawa Enrique akhirnya 'bebas' dan kembali ke Melaka. Jadi boleh dikatakan Enrique adalah manusia pertama yang mengelilingi dunia, iaitu dari Melaka kembali ke Melaka, melalui jalan laut.

Nak tahu lebih lanjut? Pergilah ke Balai Seni Negara. Masuk percuma je.


No comments :

 

Be My Followers

About Me

My photo
Blue is the colour, Areev is the name.

eFootball 2023 Player

eFootball 2023 Player
PS4/PS5 & Mobile