Friday, December 12, 2008

20 perkara / perbuatan / perlaksanaan / sikap yang aku paling xsuka!

20 perkara / perbuatan / perlaksanaan / sikap yang aku paling xsuka!

utk post kli nie aku nk mnyatakan 20 bende yg paling aku xsuka or maybe org laen pon xsuka kalo ianya blaku kpd anda smua...

1. MUNGKIR JANJI
mudah sgt org mlafazkan pkataan "janji" tapi adakah die dpt tunaikan?? sesunggohnya "Kata Itu Kota"..jd jgn sdap2 jer sbut "janji" tp xde usaha nk tunaikan...kalo dah dari awal rase xdpt nk janji baek xyah janji jer...lebih baik tidak memberikan sebarang harapan dari awal daripada mempunahkan sgala harapan di kemudian hari..



2. TAK RETI PULANGKAN BARANG YANG DIPINJAM
yg nie rasenye mmg kerap blaku..kalau kte da pinjam brng org, patutnye ade la kesedaran nk pulangkan balik, ini tidak..dibuat nye mcm harta sndri n lupe nk pulangkan..ingat sket yg apabila org da ksi pinjam, maknanya si owner da ksi "AMANAH" kat si peminjam utk menggunakan n memulangkan balik..takkan la si owner nk kene sndri pg mntak balik brng yg dpnjam plak..beradab span la sket..hal2 ni kdng2 sensitif terutamanya kalo bkenaan duit..jd fikir2 kan lah..

3. AMBIL BARANG TANPA MEMBERITAHU
yg nie lain skit jer drpd no 2..kalau nk amek ape2 brg drpd seseorang terutamanya kalo si owner takde kat tmpat tu, bgtau la dulu..msg ker hape ker..ini tidak, amek jer tnpa bagitau smpai buatkan si owner tercarik2 mane la harta bende die yg hilang xtentu pasal..kekadang tu da la amek xgitau, pastu x ltak balik kat tmpt asal or pulangkan...ish3

4. MENIPU
yg nie pon mmg slalu org wat...mudah sunggoh org menipu..aku xtau knape..sbb da tbiasa ker?? aku x kate aku baek, tp aku hairan knape ramai org dgn mudah nye mlafazkan kata2 yg tidak bnar seolah2 tidak ada rasa bsalah?? tipu parent la, tipu kwn la, tipu gf/bf la, etc..mmg btul kadang2 org tpaksa mnipu atas sbb2 tertentu, tp kalo da slalu sgt mnipu nk kte ape lg kan?? ish3

5. BERPURA-PURA / HIPOKRIT
mmg ramai org yg sker berpura2 n jd hipokrit..mostly sbb ade kepentingan masing2..
well, aku xnafikan keadaan dunia masa kini yg mndorong manusia mnjadi hipokrit..depan kte pijak smut xmati, tp blakang kte dok cte mcm2 yg negatif n sebarkan fitnah yg blom tntu btulnya...hurmm...napela ade org mcm nie erk??

6. BERKAWAN KERANA BERTUJUAN
yg nie mmg bwat kte sakit ati..berbuat baek n berkawan hnya utk dptkan sesuatu, atau lebih tepat "TAK IKHLAS" dlm psahabatan...time die memerlukan pertolongan drpd kte, sepantas mngkin die cube mntak tlong dgn kte, pujuk rayu etc, tp time kte mmerlukan die utk mntak tlong bwat sesuatu, bermcm2 alasan dberikan..kekadang yg xmunasabah pun ade...hurmm...ish3

7. TAK BERFIKIR MASAK2 SEBELUM BUAT KEPUTUSAN
rmai org yg slalu buat sesuatu kputusan tanpa berfikir dgn panjang tntang pro n con atau ape impak positif dan negatif yg mungkin kite dpt hasil drpd keputusan yg kite akan buat..cube la fikirkan dulu smua benda bru bwat kputusan agar tak dirundung prasaan kesal di kemudian hari...hurmmm

8. KUTUK / BERGURAU BERLEBIH-LEBIH
kekadang dlm kte bergurau2 or mngutuk org, ade yg smpai terlebih2..walaupun niat nye nk bergurau senda bsama kawan2 tp kekadang kte tlupa yg mngkin ianya akan mngguriskan hati org lain..mungkin kite anggap bende tu gurauan, tp adakah ia sama bg sesetengah org lain?? hati manusia tdk sama..ade yg sensitif n ade yg jenis x kesah..tdak smua org dilahirkan smpurna..jd fikir2 kan lah...

9. MENGATA ORANG, TAPI TAK LIHAT DIRI SENDIRI
"memaku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih"..(btoi tak peribahasa nie?)
rasenye nie smua org pon paham2 sndiri la...hurmmm

10. BERFIKIR SECARA EMOSI
yg nie ade skit kaitan dgn no 7..tak guna kalau kte menghamburkan kata2 atau membuat keputusan yg berdasarkan emosi..kalau dah emosi mnguasai diri, mmg kte xdpt bfikir dgn rasional n relevan..cube renung2kan, fikir dlm2 akan +ve n -ve nye sesuatu perkara tu sblom menghamburkannya..cube dengar n fahami maksud yg cuba dkemukakan oleh org lain terlebih dahulu n cube dngr dari berbagai2 pihak yg berlainan fahaman atau kmpulan..kalau dari awal fikiran dibelenggu emosi, mmg la xdpt nk trima langsung kata2 org lain, ape yg betul pun tidak akan dpercayai..huhuh

11. BERPUAK2 / KRONISM
mmg xdpt dinafikan kekuatan n kepentingan berpuak2 atau kronism kpd stiap individu, terutamanya dlm dunia masa kini..tp kalau bpuak2 atau kronism smpai mwujudkan suasana negatif kpd org lain di skeliling tu rasenye perlulah dielakkan..ape salahnye bergaul dgn lbih ramai org n tdak hanya tertumpu kpd sesuatu kmpulan atau organisasi shj??

12. TIKAM BELAKANG KAWAN
tikam blakang?? yg nie mmg sgt keji...dlm diam2 org yg kte knali n pcayai boleh tikam kte dari blakang..sebar brita2 palsu, fitnah, n memperburuk2kan kte di saat kte xtau...same la mcm "HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI"..(ade kne ngene tak?)

13. PENTINGKAN DIRI SENDIRI
yg nie ade skit kene ngene dgn no 6...aku sgt xske org yg pntngkan diri sndiri..mmg kdangkala kte tpaksa pntingkan diri sndiri, terutamanya dlm dunia zaman skrg yg penuh dgn persaingan..tp dlm lain2 hal, jgn la kte hnya pntingkan diri sndiri..ingat la kalo hari ni ko tolong org, esok mungkin die tlong ko balik.."ape yg penting? KERJASAMA!" (dipetik dari animasi Wonderpets :D)

14. BUAT SALAH TAPI BUAT MUKA MACAM TAK BERSALAH
yg nie mmg aku sgt bengang n nyampah...rasenye org lain pon rase cmtu kot..huhh.. kalo da wat salah tu mntak la maaf or at least tnjuk la rase bsalah tu, ini tidak, buat dunno jer mcm xde ape2 blaku...ape punye org da..ish3

15. CAKAP TAK SERUPA BIKIN
yg nie maybe ade kne ngene skit dgn no 9..hurmm...aku ckup bngang kalo org tu beriya2 sembang, cite berapi2 kat smua, komplen mcm2..tp die sndri xbuat atau buat dgn hampeh.."INDAH KHABAR DARI RUPA"...(boleh kot guna peribahasa nie)..

16. UBAH KEPUTUSAN DI SAAT AKHIR
yg nie ade kne ngene skit dgn no 1..mmg mengguris ati..mmg mudah mngubah kputusan di saat akhir, tp adakah prnah difikirkan impaknye ke atas org lain yg dah menaruh harapan atau membuat perancangan dari kputusan awal..baik jgn diberikan harapan di peringkat awal hanya utk dipunahkan di saat akhir..hurmm...

17. MENGHINA LUARAN ORANG LAIN
yg nie mmg aku tgk krap blaku...mudahnye org kutuk-mngutuk atau menghina rupa luaran org lain..kalau xsuka senyap jer la, tak perlu dihebah2kan atau diceritakan kpd org lain yg kadang2 smpai boley mengaibkan seseorang..ingat la yg bkan smua org smpurna, mngkin die kekurangan kat sesuatu tmpt, tp ade kelebihan kat tmpat yg lain..pendek kata "CERMIN DIRI DULU SEBELUM TENGOK ORANG LAIN"..

18. MEMANDANG RENDAH
yg nie sgt mnyakitkan hati..aku sgt xske dgn org yg ske memandang rendah kat org lain..mcm la die tu bagus sgt..jgn sesekali underestimate org lain..or "don't jugde a book on its cover"...masing2 ada kelebihan masing2, so jgn la bangga or riak dgn kelebihan yg ada pd diri sndiri smpai menghina org lain..

19. BERPRASANGKA BURUK / NEGATIF
kekadang org slalu bprasangka buruk n negatif dgn ape yg kte buat..ape yg kte buat smua nye dianggap xbtul..knape?? mngkin sbb tpengaruh dgn hasutan atau kata2 org.. mngkin jgak sbb drpd pandngan dri luaran..cube la bfikir dgn lebih rasional, akal fikiran dah dkurniakan ALLAH S.W.T. maka gunakanlah sebaiknya, trima dlu sumber2 dari org lain dan cube bfikir ape jd kalo anda di tempat org yg diprasangkan buruk tu..anda akan snang ati or suke ker kalo ade org yg bprasangka buruk kat anda sedangkan anda tahu ape yg anda buat tu adalah betul?? hurm..fikir2kan lah..

20. ORANG TAK PERCAYA APE YANG AKU CAKAP / TULIS
hurmm...aku mmg agak marah n kcewa kalo org tak pcaya ape yg aku ckp or terangkan...terutamanya dlm sesuatu perselisihan faham atau pbncangan.. aku mmg xsuka bckp sesuatu yg xbnar n hujah2 yg aku kmukakan pastinya berdasarkan pngalaman atau fakta2 yg pnah aku baca atau lihat dari mana2 sumber..da mmg sjak kcik aku diasuh utk tdak sewenang2nya bercakap bohong, jd mmg aku sgt marah klo aku bcakap n org xpcaya..tp nk wat cmne, nk pcaye atau tak itu tpulang kpd individu masing2..takkan nk paksa org spaya pcaya jgak kan?? :)


KESIMPULAN..
hrmmm...kesimpulannya tidak smua manusia sempurna dlm dunia nie..tp da jd tnggungjawab kita utk skurang2nya memperbaiki sgala kekurangan n hubungan sesama insan...

cube tetiap mlm sbelum kite tidur tu, cube kite renung2kan ape yg kite da buat pd hari tu, atau sbelumnya..flashback balik ape kata2 yg tlah kte ucapkan kpd org lain, ape perbuatan yg kte buat, adekah kte tlah menyinggung prasaan org lain, adakah kte tlah menceriakan hati org lain etc..sesungguhnya hati manusia susah nk djaga, ade yg sensitif, ade yg bwat xendah etc..maybe ade org yg xpdulikan org lain, "pdulik hapa aku dgn si polan, bla bla bla"..tp ingatla yg kita hidup bermasyarakat, jd jgn lah hidup hnya pntingkan diri sndiri jer..sape yg nk tlong anda kalo anda ade masalah?? jd marilah kta sama2 renung2kan...


**memetik cheers 4th college UM di MHS 08/09 :

"Kawan-kawan.. renung2kan, slamat beramal, LU PIKIR LA SNDIRI!"

2 comments :

fit@blonc said...

hhmm..
banyak jugak benda yg kau x suka ya
bila plak nak tulis ttg 20 perkara yg kau plg suka plak?

areev19 said...

heehehe...plng suka plak ek??
ntah...bnyk jer...tak terkira bnyknye...heheheh :)

 

Be My Followers

About Me

My photo
KICKERS_areev / PSN & Origin ID & Steam ID : areev19

WE/PES/FIFA Clan