Thursday, August 17, 2017

Tak Apa Buat Salah


Negara kita ni bukannya tak ada undang-undang, ada, cuma pelaksanaan atau penguatkuasaannya yang mungkin kurang menyebabkan masyarakat berani ambil mudah dan tak serius nak patuh undang-undang.

Letak notis tak boleh buang sampah, denda RM500, tapi kat situ lah jugak masyarakat longgok sampah, rebel betul. Cuba kalau sentiasa ada penguatkuasa ronda atau tunggu kat situ, nampak je terus tangkap dan denda on the spot, lama-kelamaan orang pun jadi takut nak buat dah.

Traffic light merah, tapi pengguna jalan raya terutamanya motosikal selamba langgar lampu merah, sebab mereka tahu, bukan akan kena saman pun. Bukan semua traffic light ada CCTV dan ada polis trafik nak jaga. ‘Tak apa’ lah langgar lampu merah pun, bukannya ada kereta lalu pun, jalan clear.

Tong sampah sentiasa ada disediakan di merata tempat, tapi ramai yang masih memilih untuk buang sampah merata-rata. Sebab fikir ‘tak apa’ buang sampah, nanti ada lah orang majlis bandaran kutip. ‘Tak apa’ lah buang, sampah kecil je pun, tak nampak pun. Tak apa, tak apa, tak apa.

Banyak lagi perkara yang boleh dijadikan contoh di mana budaya atau mentaliti ‘tak apa buat salah’ ini selalu diamalkan masyarakat kita. Cuba lihat di sekeliling anda dan juga muhasabah diri apa yang kita lakukan seharian.

Selagi tak kena apa-apa, selagi tu masyarakat kita akan ambil mudah dan amalkan budaya ‘tak apa’ buat salah, selagi tak kena saman, selagi tak kantoi, selagi tak kena tindakan, selagi tak kemalangan, dan lain-lain lagi.

Selagi mentaliti ‘tak apa’ ini ada dalam masyarakat kita, selagi itu negara kita tak akan maju dan berjaya, letak lah target Wawasan 2020 mahupun TN50 sekali pun. Apa guna negara maju kemudahan kelas pertama tapi mentaliti masih ketinggalan di dunia ketiga?


Tuesday, August 15, 2017

Bentuk Masyarakat Melalui Drama


Drama merupakan suatu bentuk hiburan yang ditonton oleh segenap lapisan masyarakat. Dan sudah pasti ianya membawa pengaruh yang amat kuat dalam membentuk sesuatu masyarakat.

Saya merupakan peminat drama Jepun sejak dari kecil lagi, sejak zaman TV2 menayangkan drama Jepun pada waktu petang. Ianya sebelum musim kemasukan drama-drama Jepun bermula di Malaysia pada hujung tahun 2000, bermula dengan drama Beautiful Life lakonan Kimura Takuya yang ditayangkan di NTV7.

Drama 'Beautiful Life'

Namun pengaruh atau musim drama Jepun di negara ini tidak kekal lama, sama seperti musim drama Latin. Akhirnya sekarang era drama dari Korea. Namun saya masih kekal menonton drama Jepun walaupun dah tak setegar dulu.

Dorama 'Attention Please!' lakonan Ueto Aya yang pernah diplagiat diadaptasi kepada drama 'Awan Dania' lakonan Scha Al-Yahya pada suatu ketika dahulu.

Berbicara mengenai drama dari Jepun, kebanyakan drama adalah adaptasi sama ada dari novel, atau pun manga (komik) yang popular. Dan saya boleh katakan yang majoriti drama Jepun ini akan berkisar atau mengetengahkan tentang sesuatu kerjaya.

Antara drama-drama Jepun berkisar tentang kerjaya yang pernah saya tonton ;
1. Beautiful Life - Pendandan Rambut
2. Hanzawa Naoki - Banker / Pegawai Bank
3. Legal High - Peguam
4. Great Teacher Onizuka - Guru
5. Ns' Aoi - Jururawat
6. Attention Please! - Pramugari
7. Amachan - Ama (penyelam wanita di daerah Iwate)
8. Nodame Cantabile - Pemuzik / Ahli Orkestra
9. Shitsuren Chocolatier - Pembuat coklat / Chef / Chocolatier.
10. Galileo - Saintis/Penyiasat
11. Gegege no Nyobo - Kartunis / Mangaka
12. Buzzer Beat - Pemain bola keranjang
13. Miss Pilot - Juruterbang wanita
14. Umechan Sensei - Doktor wanita ketika zaman perang dunia
15. Ninkyo Helper - Petugas rumah orang-orang tua dan Yakuza
16. Shitamachi Rocket - Jurutera
17. Rich Man, Poor Woman - Usahawan muda / Pembangun aplikasi
18. Code Blue - Doktor bahagian kecemasan menggunakan helikopter
19. Zettai Reido - Penyiasat polis / Detektif
20. Power Office Girls (Shomuni) - Pekerja wanita di pejabat

Ada banyak lagi drama bertemakan atau berkisarkan tentang sesuatu kerjaya seperti senarai di atas, malah kerjaya sebagai pengurus upacara pengkebumian pun ada diketengahkan, lakonan Yamashita Tomohisa (Yamapi).

Apa yang saya boleh katakan mengenai drama-drama ini adalah, ianya mempunyai persamaan. Persamaannya adalah ia sentiasa menekankan 'passion'. Ia sentiasa menonjolkan keghairahan dan kesungguhan watak-watak dalam drama-drama tersebut dalam melakukan kerjaya mereka. Mereka sanggup melakukan perkara yang tak tercapai dek akal atau luar biasa hanya kerana ‘passion’ dalam melakukan kerjaya mereka.

Drama 'Code Blue'

Mungkin sesetengah drama Jepun agak klise dan boleh diagak jalan ceritanya, namun yang saya suka adalah ia sentiasa diterap dengan unsur-unsur positif atau nilai murni seperti hubungan kekeluargaan, hubungan dengan rakan sekerja, profesionalisma dalam pekerjaan, kesungguhan dan keikhlasan pasti akan memperoleh kebaikan, dan juga pengajaran yang lain.

Dan yang paling penting, ilmu-ilmu dan fakta berkenaan tentang kerjaya yang diketengahkan sentiasa diselitkan, jadi dalam masa yang sama penonton dapat tahu, belajar, dan memahami tentang kerjaya berkenaan. Hal inilah yang saya percaya secara tak langsung membentuk masyarakat Jepun pada hari ini. Mungkin juga sebab itu masyarakat Jepun agak ‘workaholic’ kerana ‘passion’ terhadap kerjaya mereka.

Tak dinafikan banyak juga hiburan Jepun yang agak ‘kosong’ dan sia-sia, tapi dari segi drama yang ditayangkan ketika waktu ‘perdana’ yang ditonton oleh pelbagai lapisan masyarakat, drama-drama ini tentunya memberi impak dalam membentuk masyarakat mereka.

Sekarang cuba bandingkan dengan drama-drama waktu ‘perdana’ yang ditayangkan di stesen tv di negara kita. Mungkin ramai yang akan kata ianya hanyalah sebagai ‘hiburan’, tapi secara tanpa sedar, drama-drama inilah yang membentuk masyarakat kita pada hari ini.

Sekian, untuk renungan.



 

Be My Followers

About Me

My photo
KICKERS_areev / PSN & Origin ID & Steam ID : areev19

WE/PES/FIFA Clan