Sunday 29 September 2019

Kerja


Bila ada apa-apa isu yang melibatkan perkauman, pasti hal syarikat yang mengenakan syarat fasih bahasa Mandarin dijadikan modal atau hujah perkauman.

Bagi saya orang yang asyik recycle isu ini sebenarnya jenis orang yang sentiasa mencari alasan dalam hidup.

Kat Malaysia ni ada beribu syarikat dan tawaran pekerjaan. Kalau ada syarikat yang letakkan syarat wajib bahasa Mandarin (contohnya), dan anda pula tak fasih, jadi tak perlu lah nak mohon. Mungkin syarikat berkenaan memang perlukan seorang yang fasih bahasa berkenaan untuk senang berurusan dengan client, terutamanya kuasa besar dan ekonomi dunia memang negara China. Kalau syarikat itu 'memang' taknak kaum lain kerja kat syarikat itu, jadi tak perlu la pohon, buat apa anda nak kerja dengan syarikat yang tak mengalu-alukan anda. Mintak la kerja dengan syarikat yang sesuai dengan anda dan syarat-syarat atau kelayakan yang dikenakan. Jangan jadikan itu alasan susah nak dapatkan pekerjaan.

Masalah orang kita ni yang saya nampak adalah soft skills mereka, cara mereka berkomunikasi, selain daripada kelulusan atau kelayakan. Jadi kalau nak senang dapat interview atau minta kerja, lengkapkanlah dan sediakanlah diri dengan ilmu dan kelulusan yang sepatutnya. Ini tidak, nak minta kerja pun cincai, bagi resume separuh siap dengan gambar muka penyet kena compressed, hantar email kosong letak attachment je, minta orang yang ‘PM’ padahal kita yang nak minta kerja, pakaian datang interview tak kemas, apatah lagi tergagap-gagap pandang ceiling semasa interview.

Lengkapkan dan majukan diri dan kaji di mana kekurangan diri. Bukannya sentiasa mencari alasan kerana rasa diri sentiasa betul dan rasa teraniaya.


2 comments :

Syafiq said...

Salam,ad x cter cinta musim

areev19 said...

Wassalam. Maaf, dah tak simpan cerita tu.

 

Be My Followers

About Me

My photo
Blue is the colour, Areev is the name.

eFootball 2023 Player

eFootball 2023 Player
PS4/PS5 & Mobile