Monday 1 July 2019

Melancong bajet, atau melencong bajet?


Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ramai yang berkongsi pengalaman dengan tulis artikel 'percutian bajet' sampai memberikan gambaran yang kalau tak ada duit 'banyak' pun tak apa, masih boleh melancong. Tak salah nak berkongsi pengalaman, cuma kadangkala tajuk artikel sengaja diolah untuk tarik trafik semata-mata, sedangkan yang sebenarnya taklah 'bajet' sangat pun. Sekadar cerita belanja 'ground' tak termasuk tiket penerbangan, belanja makan dan minum, beli cenderahati, dan lain-lain.

Pada pendapat saya, jika nak melancong ke tempat asing atau negara orang, biarlah puas hati dapat rasa atau buat atau pergi macam-macam tempat, dan tak perlu nak ‘ikat perut’. Penting untuk ada duit simpanan untuk kegunaan ketika kecemasan, contohnya tertinggal flight atau tempat penginapan menghadapi masalah, sakit dan sebagainya. Paling tidak pun sediakan kad kredit sebagai backup. Kalau nak melancong dengan kewangan ‘cukup-cukup’ je, sangatlah berbahaya dan kelak akan 'melencong bajet' yang akhirnya akan menyusahkan diri sendiri.

Apa-apa pun yang paling penting adalah merancang dan membuat kajian sendiri tentang destinasi yang kita nak tujui. Tahu apa yang kita mahu dan perlu. Sebab minat dan keperluan setiap orang tak sama. Ada yang suka melancong sebab nak membeli belah, ada pula yang suka melancong sebab nak mengambil gambar, dan sebagainya.

Kalau mempunyai kekangan masa untuk merancang percutian sendiri, boleh dapatkan perkhidmatan pakej pelancongan dan pergi secara berkumpulan melalui agensi pelancongan yang mempunyai reputasi baik dan terkenal.

Akhir kata, bagi saya bercuti secara ‘bajet’ ini agak kurang sesuai dan boleh membuatkan kita rasa tak puas dan akhirnya ‘merugikan’ diri sendiri. Memetik kata-kata salah seorang kenalan saya ketika sama-sama melancong suatu ketika dahulu, “Biar menyesal beli, jangan menyesal tak beli.”.

p/s : Untuk tips melancong ke Jepun, Hong Kong, dan sebagainya, anda boleh rujuk entry Travelogue saya di menu bar pada bahagian kanan blog ini. Semoga bermanfaat, insyaAllah.


No comments :

 

Be My Followers

About Me

My photo
Blue is the colour, Areev is the name.

eFootball 2023 Player

eFootball 2023 Player
PS4/PS5 & Mobile